Brug, del og dataProduktion og værdikædeStrategi og forretningsmodel innovationTilbagetagning og efter endt brug

Better World Fashion – genbrugte læderjakker med unik ID og leasingaftale.

Better World Fashion er producent af genbrugte læderjakker, som sælges, leases og tilbagekøbes for at bibeholde produktet i et lukket kredsløb

Better World Fashion er en dansk SME stiftet i 2015, som skræddersyr læderjakker af 98% genanvendte materialer uden ressourcespild. Miljøbelastningen i forbindelse med produktion af tekstil er signifikant og følger typisk en lineær køb-smid væk model. Ifølge undersøgelser lavet af Massachusetts Institute of Technology udleder den globale læderindustri 130 millioner tons CO2-eq om året, næsten svarende til udledningen fra 30 millioner personbiler (Kirchain et al. 2015).

Virksomheden skindjakkerne er lavet af 98% genanvendte materialer, primært skind fra brugte læderjakker indsamlet fra hjælpeorganisationer, der ikke kan afsætte jakken. Lynlåsene er produceret af omsmeltede lynlåse, mens knapper og fór er produceret af brugte PET-flasker. De indsamlede læderjakker bliver sendt til Polen, hvor læderjakkerne sprættes op, materialet behandles og sammensættes på ny til en unik jakke. Better World Fashion tilbyder sine kunder enten en leasingordning med tilbud om ombytning så tit kunden ønsker det - beholder kunden den samme jakke i 24 måneder overgår ejerskabet til kunden - eller et traditionelt salg med tilbud om et tilbagekøbsaftale, hvor kunden opnår 50% rabat ved køb af et nyt produkt, hvorved jakkerne forbliver i det lukkede kredsløb.

For hver læderjakke spares 340 liter vand, 16 kg CO2, 6 kg affald og 3,75 kg kemikalier til sammenligning med en nyproduceret læderjakke, og totalt set har virksomheden sparet 170.000 L vand, 8.500kg CO2, 1.875kg kemikalier og 3000kg affald. Virksomheden er i vækst, og jakkerne sælges i dag i 9 lande, men oplever også at den traditionelle detailhandel er tilbageholden med at indlemme deres produkter, da produktet i forhold til strømlinede masseproduktion i Fjernøsten ikke giver samme mulighed for fortjeneste. Som en del af markedsføringen og for at oparbejde et brand, der adresserer den cirkulære værdi, har hver jakke tilkoblet et unikt ID tilknytte et digitalt univers, hvor ejeren kan få indsigt i jakkens oprindelse og de oplevelser, som jakken har gennemlevet med tidligere ejere. Tilsvarende kan den nye ejer koble de seneste oplevelser på jakkens digitale identitet, og herved skabes transparens omkring de genanvendte materialer, budskabes kommunikeres klart ud, og der oparbejdes værdi over tid fra ejer til ejer.